Kurdiska föreningen i Göteborg avvisar islamistisk grupp från sina lokaler

Stockholm, 10 juli 2024,

Under vecka 27 kontaktades en medlem i kurdiska föreningen i Göteborg av en grupp individer som påstod sig representera en ideell förening. De önskade låna föreningens lokaler för ett möte den 5 juli 2024,

På grund av språkförbistringar missuppfattade medlemmen gruppens verkliga natur och accepterade deras begäran. Men när dagen för mötet kom reagerade styrelseledamöterna när de upptäckte att gruppen tillhörde en iransk

islamistisk organisation med odemokratiska arbetsmetoder. Gruppen har medlemmar runt om i Sverige som de manipulerar och lurar genom att påstå att de tillhör en ideell förening.

Styrelseledamöterna agerade snabbt och avvisade gruppen från lokalen. Kurdiska riksförbundet I Sverige och kurdiska föreningen i Göteborg distanserar sig kraftfullt från denna grupp och deras verksamhet. Föreningen värnar om demokratiska principer och tolererar inte extremism eller manipulation.

Deras syfte är att skada Kurdiska föreningen i Göteborg och Kurdiska riksförbundets i Sverige anseende.

Efter denna incident har den kurdiska föreningen i Göteborg beslutat att frysa den angivna medlemmen som accepterade gruppens begäran. Medlemmen själv har också begärt att kliva av.

Kurdiska riksförbundet i Sverige och förbundets alla föreningar, alla aktiviteter och verksamhet, arbetar inom ramen för demokrati och mänskliga rättigheter. Vi kurder har lidit och lider fortfarande av förtrycket som vi har utsatts och utsätts för av ockupationsmakter, totalitarism, enpartistater, teokratier, militärdiktaturer och hybrid regimer. Iran regimen avrättar, fängslar och deporterar kurder dagligen.

Vi kommer aldrig att låta oss manipuleras eller övertas av extremistiska krafter. Vår kamp för demokrati och mänskliga rättigheter fortsätter.

Hälsningar

Berzan Kockaya

Ordförande för Kurdiska riksförbundet i Sverige

Shiler Etiti